Hoe ga je verder met John Pepper..?

Door Robberto Bos

Succesvolle seminar

Bijna 100 mensen kwamen er op 3 oktober naar Pepper’s “Reverse Parkinson’s Disease” seminar. Vooral mensen met de ziekte van Parkinson en hun partners. Plus een arts, een paar fysiotherapeuten, Feldenkrais-practitioners, en coördinatoren van Parkinson Café/ParkinsonNet. Een aantal van hen toonde belangstelling voor samenwerking.

Op de zondag daarna gingen we met een aantal deelnemers van de ParQinson Qigong lessen met John dieper op alles in. Hij beantwoordde allerlei vragen, en we beoefenden op een binnenplaats uitgebreid zijn loopaanwijzingen.

John en zijn vrouw Jeanettevertrokken maandagochtend weer naar Zuid-Afrika. En trekken binnenkort naar alle uithoeken van de wereld voor seminars.

Go for Gong!

John Pepper adviseert: om de dag snelwandelen. Uiteindelijk steeds een uur lang. Dat vergt wilskracht, doorzettingsvermogen en discipline. Discipline is belangrijk onderdeel van Qigong. Het zit zowaar in de term qigong. Qi betekent: energie, vitaliteit. Gong betekent: discipline, werk, training. Over een methode lezen of horen (en dan weer de volgende, en volgende), dat is één ding. Hem echt doen, steeds weer, steeds beter beoefenen, dat vergt discipline, “gong”. Go for Gong!

De kunst van het (snel) lopen…

De hele week heb ik opgetrokken met John Pepper. Uren met hem gepraat, en aanwezig geweest bij alle door hem gegeven persoonlijke coaching, om te horen en zien hoe hij mensen met parkinson beter leert lopen, bewegen, en functioneren. Zodat ik zijn aanwijzingen door kan geven, ook al zit hij ver weg.

Op de zondagochtend na het seminar merkten we al, dat het heel nuttig kan zijn om persoonlijke aanwijzingen te krijgen. John adviseert vooral bewust snel wandelen, vooral om de groei van GDNF te bevorderen. Maar met parkinson comfortabel en effectief snel wandelen – zonder blessures op te lopen – blijkt voor velen nog een hele kunst.

In het begin let je maar op 1 ding tegelijk. Hoe je je voeten neer zet (John: “Hiel, hiel, hiel!”). Heb je dat te pakken, kun je – één voor één – op andere dingen focussen. Hoe je je: hoofd en romp houdt, schouders en heupen beweegt, bilspieren gebruikt, optimale snelheid vindt, hulpmiddelen optimaal inzet, ontspant tijdens de inspanning, enzovoorts. En ook: hoe je er plezier in krijgt en houdt, zodat je het niet als het zoveelste stressvolle móeten ervaart.

Meerdere mogelijkheden

Wandelen is al jaren een van mijn favoriete bewegingsvormen. Sommigen denken dat er maar 1 goede manier is om te lopen. Mooi niet. Ik bestudeerde en beoefende loopmethoden volgens Feldenkrais, Trager, Danny Dreyer (chi walking), Kyboot, tai chi, i-chuan, qigong, barefoot walking, enzovoorts, en nu John Pepper.

Blijkt: er bestaat niet 1 optimale manier van lopen voor iedereen. Want lopen verschilt van mens tot mens. Iemand met pijn in heup of knie, heeft andere aanwijzingen nodig dan iemand met stijve schouders. Iemand die al tijden nauwelijks heeft gewandeld (bijvoorbeeld omdat fietsen makkelijker gaat), krijgt andere tips dan iemand die regelmatig hardloopt. Enzovoort.

Hoe gaan we verder in Nederland?

Zo:

  1. John Pepper’s loop- en beweegaanwijzingen gaan we integreren in de wekelijkse qigong lessen, maandelijkse trainingsdagen en toekomstige workshops rond ParQinson Qigong. Want ParQinson Qigong beschouw ik als een “open methode”, waarin we alles wat werkt, kunnen opnemen. En wandelen is van oudsher een integraal onderdeel van qigong/chi kung.
  2. Daarnaast komen er speciale wandelworkshops en -lessen.
  3. Je kunt individuele loopcoaching krijgen om de (snel)looptechniek van John Pepper onder de knie te krijgen of te verbeteren.
  4. Op deze website komen binnenkort samenvattingen van en toelichtingen op John Pepper’s aanwijzingen.

Wil je op de hoogte blijven?
Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Geplaatst in John Pepper, lopen, Parkinson, Parkinson Chi Kung, Parkinson Qigong, ParQinson Qigong, Reverse Parkinson's Disease, wandelen Getagd met , , , , , , , , ,