Arm Zwaai Qigong voor mensen met Parkinson

Door Robberto Bos

Zwaaien met de armen…

Een betere circulatie. Meer lichaamsbewustzijn. Soepeler bewegen. Meer losheid in je armen. Steviger staan. Dat kun je krijgen door deze heel eenvoudige vorm van “arm zwaai qigong”.

Onderstaande video dient niet als instructiefilm, maar geeft je een indruk (of helpt als geheugensteuntje). Het gaat om meer dan alleen maar domweg met je armen zwaaien. Je kunt je hele lichaam mee laten doen. En tegelijkertijd je aandacht trainen. En je kunt je hele lichaam mee laten doen.

Misschien fijn om mee te doen met de video? De details kun je leren in de Parkinson Qigong of Bos chi kung lessen.

Deelnemers ervaringen

Parkinson chi kung deelnemer R. meldde in een vorig seizoen dat hij het diverse malen per dag “arm zwaai chi kung” beoefende, voor het raam. En dat het hem heel goed deed. Eén van de verbeteringen die hij na een jaar chi kung lessen opmerkte: dat hij nu weer ontspannen met zijn handen onder zijn hoofd op z’n rug kon liggen…

K, een van de andere deelnemers aan de Amsterdamse Parkinson Chi Kung groep, kreeg van haar acupuncturist Shing Lin Wang het advies om 20 minuten per dag met de armen te zwaaien.

Tijdens de chi kung les van 21 november 2014 zei K dat ze het zwaaien saai vond. Dus… hebben we vrijwel de hele les gezwaaid. Bijna een uur lang. Met allerlei variaties. Wisselende bewegingen, en verschillende dingen die je met je aandacht kunt doen. Achteraf vond niemand het meer saai of te lang duren. Iedereen happy.

Alle deelnemers van onze Parkinson Qigong groep in Amsterdam vinden armzwaaien steeds één van de plezierigste oefeningen om te doen. Ontspannend, losmakend, lekker.

Wellicht lekker om het dagelijks te doen? Een paar keer per dag zelfs?

Mogelijke effecten op je gezondheid?

  1. Vult je schouders met energie, opent de energiebanen (meridianen) in je armen, verbetert de circulatie in de handen (warmere handen).
  2. Het heeft een heilzaam en wellicht preventief effect bij diabetes.
  3. Gaat vaatvernauwing in je armen tegen.
  4. Maakt de schouders losser.
  5. Versterkt en verjongt het bovenlichaam.
  6. Stimuleert de doorstroming van lymfe in o.a. de oksels (belangrijk voor gezonde borsten).
  7. Zou – volgens sommige bronnen – heilzaam werken bij het voorkomen en genezen van Parkinson, kanker, hoge bloeddruk, zenuwproblemen, leverkwalen.

Arm zwaai qigong tips

  • Het werkt ’t best als je het élke dag doet. Zeker 10 minuten, liefst langer en/of vaker.
  • Forceer niks. Als je “slechte” arm minder goed zwaait, pas dan de zwaai van je andere arm daaraan aan. Laat ze gelijk zwaaien.
  • Kleine, subtiele zwaaien werken prima. Groot is niet per definitie beter.
  • Belangrijk: bij hoge bloeddruk je armen niet hoger zwaaien dan je navel, en bij schouderproblemen heel voorzichtig zijn. Er gaat veel lucht langs je handen en armen, dus bij lagere temperaturen (buiten) kan het zinvol zijn om handschoenen te dragen.
  • Je kunt het gedachteloos doen – bijvoorbeeld als je toch televisie kijkt – dan werkt het al.
  • Maar je kunt ook alle details leren en het heel bewust doen. Met gebruik van subtiele rotaties van de handen, onderarmen en heupen, gewichtsverplaatsingen, beenbewegingen, hoogteverschillen, intentie, energieprojecties, lichaamsbewustzijn, zwaarte, lichtheid, versnelling, adem, enzovoorts.

Bronnen

  • Arm-zwaai-chi-kung staat ook bekend onder de namen “arm swinging qigong”, “bai bi”, “bai bi yun dong”, en “swai shou”.
  • Bij diverse bewegings- en vechtkunsten speelt het armzwaaien een rol. Bijvoorbeeld bij aikido, ki-aikido, bagua, cheng shin, en sommige tai chi stijlen.
  • Het vormt een vast onderdeel van Parkinson Qigong, en van de gewone Bos Chi Kung trainingen.
Geplaatst in Acupunctuur, Beweging, Chi kung (qigong), Experimenten, Parkinson, Video, videos, Ziekte van Parkinson Getagd met , , , , , , , ,